Thursday 10 May 2012

aduhai exam!!!


semakin dekat exam,
semakin aku takut untuk menghadapinya..
ya Allah mampukah hambamu ini menghadapi exam kali ini..
ya Allah aku buntu...
Ya Allah tuntun la hambamu ini..

aku mampu berharap,
aku harap aku dapat bertahan untuk kali ini..
aku sungguh lemah ketika ini ya Allah..

entah kenapa kali ini aku sungguh berat terima ujianmu ya Allah..
aku bukan tidak menerima qada' dan qadar yang telah engkau tetapkan..
tapi dikala ini aku sungguh tidak mempunyai kekuatan untuk menghadapi exam..

aku tahu Engkau takkan memberi ujian ini jika aku tak mampu untuk menghadapinya..
seperti dalam surah al-baqarah ayat 286..



"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang di usahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami, dan beri Penolong kami oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".

ya Allah, ampunkanlah dosa hambamu ini..
sesunnguhnya aku mengharap keampunan dariMU ya Allah..
aku bukan tak bersedia untuk menghadapinya untuk kali ini..
entah kenapa hatiku berat sangat..

seandainya aku dapat menghadapi semua ini..
aku pasti semua ini berkat usaha aku sendiri disamping tak putus berdoa padaMU ya Allah..
aku harap aku dapat menghadapi exam untuk kali ini...
dengan usaha.. 
doa.. 
tawakkal..
dan akhir sekali...
aku pasti akan redha dengan apa keputusan yang kau berikan..
itu yang aku harapkan ya Allah..
amin... amin.. amin ya rabbal alamin..

No comments:

Post a Comment